دو ماه ابتدایی شروع غذای کمکی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
  • مطابق میل شیرخوار حداقل ۸ بار در ۲۴ ساعت با شیر مادر تغذیه شود.
  • سابقاً خیلی تاکید می شد که برای شروع آرد برنج مناسب است. زیرا احتمال آلرژی شیرخوار به آن بسیار کم است. الان خیلی تاکید روی شروع با پوره میوه و سبزیجات با غلظت مشابه ماست همزده یعنی همان قدری غلیظ تر از شیر مادر هست. به دلیل ارزش غذایی بالاتر سبزیجات و میوه ها نسبت به برنج. نگران نباشید. تغییر عجیبی اتفاق نیفتاده! در کل اصل ماجرا این اینست که به مدت طولانی روی فرنی آرد برنج اصرار نکنید. به فاصله همان ۳ تا ۵ روز تنوع غذایی بدهید و غذاهایی مانند پوره سبزیجات و میوه ها که ارزش غذایی بالاتری دارند را اولویت دهید. 
  • غذای کمکی را می توان با ۲-۳ قاشق مربا خوری از فرنی یا حریره بادام با غلظت مناسب (غلظت کمی بیشتر از شیر مادر مشابه ماست معمولی) دو تا سه بار در روز شروع نموده و این میزان را به تدریج افزایش داد. در کل شیرخوارتان را یک انسان مستقل درنظر بگیرید که آستانه سیری منحصر به فردی دارد. درست مانند تفاوت میان ما آدم بزرگ ها! بسته به تمایل و تحمل گوارشی شیرخوارتون حجم رو تعیین کنید و به احساس سیری و گرسنگی او از ابتدا احترام بگذارید.
  • می توان غلات،پوره یا شکل نرم شده انواع گوشت ها (قرمز ، مرغ ، ماهی و پرندگان) که خوب پخته شده و ریز ریز شده، سبزی ها (هویج ، سیب زمینی، کدو حلوایی) و میوه ها ی متنوع کامل رسیده و نرم (سیب ، گلابی، موز، طالبی، هلو و انبه) و تخم مرغ کامل پخته شده (شامل سفیده و زرده) را به شیرخوار داد.
  • سپس می توان ترکیبی از دو یا چند ماده غذایی را به شکل پوره های ترکیبی ، سوپ، حلیم یا آش به شیرخوار داد.
  • به مرور با افزایش تنوع مواد اولیه امتحان شده در شیرخوار دست شما برای تهیه وعده های غذایی با رسپی های هیجان انگیز و متنوع باز است. یک وعده پوره، یک وعده فرنی، یک وعده سوپ، یک وعده میوه، به مرور فرم های پلوهای کته تر مخلوط با سبزیجات و گوشت ها یا ساده، کوکوها، دسرها و و و درست مثل ما آدم بزرگ ها! پس لطفا صبح به صبح فقط سوپ بار نگذارید!
  • از حبوباتی مانند عدس و ماش نیز می توان در سوپ و آش استفاده نمود. اما همه مواد را قاطی با سوپ و آش نکنید. سبک های دیگر دادن غذا هم وجود دارد. از پوره و دسر گرفته تا کوکو  و غیره. اینطوری حجم زیادی از مواد غذایی شما هم به دلیل عدم تمایل شیرخوار دور ریخته نمی شود. به ویژه در مورد مواد جدیدی که می خواهید امتحان کنید. چون ممکن است شیرخوار فقط آن ماده شما را فعلا دوست نداشته باشد نه کل سوپ را!
  • حبوبات قبل از پخت ابتدا در آب به مدت چند ساعت خیسانده و آب آن دور ریخته شود و سپس بطور کامل بپزد. خیس کردن حبوبات کلسیم را آزاد می کندو نفخ را می گیرد.
  • ماست پاستوریزه و پنیر کم نمک پاستوریزه در برنامه غذایی کودک اضافه شود. مارک ماجان برای کودکان پنیر و ماست مناسب را تولید کرده.
  • از سبزی های سبز تیره و نارنجی و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج ،جعفری، گشنیز، کدو حلوایی ، طالبی، مرکبات و زردآلو که منابع غذایی ویتامینA و C هستند در غذای کمکی استفاده شود.
  • به کودک هر روز ۲ تا ۳ وعده غذا و ۱ تا ۲ میان وعده غذایی مانند پوره سبزی ها (هویج یا سیب زمینی) یا پوره میوه های رسیده نرم شده (موز، گلابی، انبه، طالبی، هلو، زردآلو، سیب، آلو) را می توان براساس اشتهای شیرخوار بین وعده های اصلی در روز به او داد.
  • این تعداد وعده ها ایده آل است. ولی خودتان را درگیر نکنید و به اشتهای کودکان احترام بگذارید. به ویژه زیر یک سال که غذای اصلی شیر است و هدف از غذای کمکی دوستی شیرخوار با مواد غذایی است. این دوستی را از ابتدا به هم نزنید!
  • میزان غذای شیرخوار را می توان به تدریج تا نصف لیوان ) هرلیوان=۲۵۰ سی سی( در هر وعده غذایی افزایش داد. لازم به ذکر است که یک قاشق غذاخوری سرصاف انواع برنج پخته ۱۵ گرم و یک قاشق غذاخوری سر پر انواع برنج پخته ۲۰ گرم است ، یک لیوان معادل ۱۶ قاشق غذاخوری سر صاف انواع برنج پخته و یا ۱۲ قاشق غذاخوری سر پر انواع برنج پخته است. این اعداد برای مادرانی است که تمایل داشتند دقیق تر اعلام کنم.
  • در مورد روش BLW یا سنتی هم به سرفصل خودش مراجعه کنید.
۴.۴/۵.۰
۱۸ بازخورد
این مطلب چقدر مفید بود؟
  1. ۵
  2. ۴
  3. ۳
  4. ۲
  5. ۱

One thought on “دو ماه ابتدایی شروع غذای کمکی

    • دکتر معصومه حسنی میگوید:

      عرض سلام و احترام. بله، اصول کلی یکیست. ولی شیرخوار ۴ ماهه از ماساژهای دهانی برای تقویت بلع و کاهش رفلکس بیرون آوردن زبان و دادن دندانی های بلند برای کاهش رفلکس گگ با توجه به تکامل کمترشان نسبت به شیرخوار شش ماهه در کنار غذا دادن سود می بره و مسیر تغذیه رو هموار می کنه.

    • دکتر معصومه حسنی میگوید:

      عرض سلام و احترام. شروع غذای کمکی در شیرخواران دارای ریفلاکس می تونه کمک کننده باشه ولی یک سری فاکتورهای آمادگی اولیه داره که پزشک شیرخوار شما در معاینه و شرح حال تصمیم می گیره.

  1. سارا میگوید:

    سلام ببخشید من دختر ۴ ماه و ۸ روز هست و وزنش ۵/۲۰۰ دکتر غذای کمکی و مولنی ویتامین براش شروع کرده من نگرانم به نظرتون زود هست یا نه ایرادی نداره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.